Η Κλιματική Αλλαγή είναι η αιτία της τήξης των πάγων της Αρκτικής και της διάνοιξης θαλάσσιων οδών διασύνδεσης του βόρειου Ειρηνικού ωκεανού και του βόρειου Ατλαντικού για πρώτη φορά μετά από δύο εκατομμύρια χρόνια.

Οι νέοι θαλάσσιοι δρόμοι καθιστούν ευάλωτες τις ακτές και τα ύδατα της Αρκτικής στην επιδρομή χωροκατακτητικών ειδών αναφέρουν βιολόγοι του Κέντρου Περιβαλλοντικής Έρευνας “Smithsonian” σε ανάλυσή της που δημοσιεύεται στο τεύχος της επιθεώρησης Nature Climate Change.

Δύο θαλάσσιες οδοί έχουν ήδη ανοιχθεί στην Αρκτική: το Βορειοδυτικό Πέρασμα μέσω του Καναδά και η Βόρεια Θαλάσσια Οδός, ένα στενό “μονοπάτι” μήκους 4.800 χιλιομέτρων που ξεδιπλώνεται κατά μήκος των ακτών της Ρωσίας και της Νορβηγίας συνδέοντας τη Θάλασσα Μπάρεντς και τη Θάλασσα Μπέρινγκ στις παρυφές του Ειρηνικού Ωκεανού.

Μαζί με τον κίνδυνο από τις εξορυκτικές δραστηριότητες για την άντληση υδρογονανθράκων από το πλούσιο υπέδαφος της “λιωμένης” Αρκτικής ενσκήπτει και αυτός της μόλυνσης του περιβάλλοντος της περιοχής από τα ξενικά ή χωροκατακτητικά είδη που μεταφέρουν τα πλοία καθώς διασχίζουν για πρώτη φορά τις άλλοτε “παρθένες” περιοχές.

Οργανισμοί από διάφορα λιμάνια ενδέχεται να προσκολληθούν στα ύφαλα των πλοίων ή να αντληθούν μέσα στις τεράστιες δεξαμενές έρματος στα κύτη τους.

“Η ναυτιλιακοί δρόμοι της Αρκτικής αλλάζουν το παιχνίδι σε παγκόσμια κλίμακα” σχολίασε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Γουίτμαν Μίλλερ.

—Επικίνδυνα δρομολόγια

Το πρώτο εμπορικό δρομολόγιο μέσω του βορειοδυτικού περάσματος έγινε το Σεπτέμβριο του 2013 από ένα φορτηγό πλοίο από την Βρετανική Κολομβία που μετέφερε άνθρακα στη Φινλανδία.

Την ίδια ώρα η κίνηση στη Βόρεια Θαλάσσια Οδό έχει αυξηθεί σημαντικά από το 2009.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι τα δρομολόγια που διασχίζουν την Αρκτική θα αυξάνονται κατά 20% ετησίως χωρίς να συνυπολογίζονται τα πλοία με τελικό προορισμό την περιοχή.

Τα προηγούμενα 100 χρόνια η ποντοπόρος ναυτιλία εξελισσόταν μέσω των Διωρύγων του Σουέζ και του Παναμά. Και στις δύο διώρυγες τα νερά είναι θερμά, τροπικά με αποτέλεσμα να εξολοθρεύονται ή να εξασθενούν οι οργανισμοί που προέρχονταν από ψυχρότερες περιοχές.

Μάλιστα, στη διώρυγα του Παναμά οι οργανισμοί πρέπει να ανταπεξέλθουν στη διαφορά της αλατότητας από τα θαλάσσια ύδατα στο γλυκό νερό.

Αντίθετα, τα περάσματα της Αρκτικής περιέχουν μόνο ψυχρό, θαλασσινό νερό. Αυτό σε συνδυασμό με τη μικρότερη διάρκεια των ταξιδιών αυξάνει τις πιθανότητες επιβίωσης των χωροκατακτητικών ειδών.

“Είτε πρόκειται για μεγαλύτερη πρόσβαση στα πλούσια κοιτάσματα ορυκτών πόρων της περιοχής είτε για φθηνότερα και ταχύτερα υπερατλαντικά ταξίδια, η ναυτιλία μέσω της Αρκτικής αναδιαμορφώνει την παγκόσμια αγορά. Εάν δεν υπαχθούν σε έλεγχο, αυτές οι δραστηριότητες θα μεταβάλλουν εκ βάθρων τη μεταφορά χωροκατακτητικών ειδών ειδικά στον Αρκτικό, τον βόρειο Ατλαντικό και τον βόρειο Ειρηνικό Ωκεανό” επισημαίνει ο Μίλλερ.

Πηγή: econews.gr

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.